Festivalul Internațional de Film Experimental București (BIEFF) deschide cea de-a cincea ediție cu un eveniment mult așteptat, premiera românească a celui mai recent lungmetraj semnat de maestrul nedisputat al umorului absurd Roy Andersson, „Ingmar Bergman în variantă slapstick”, după cum l-a numit publicația Village Voice.
„A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence”, laureat cu Leul de Aur la Festivalul Internațional de Film de la Veneția, în urmă cu doar două luni, va rula la CinemaPRO pe 10 decembrie, cu sprijinul Ambasadei Suediei la București.
Încheind trilogia despre ce înseamnă a fi om (alături de „Songs From the Second Floor și You”, „The Living” – difuzat la prima ediție BIEFF), „A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence” îi urmărește pe Sam și Jonathan, o variantă modernă a lui Don Quijote și Sancho, doi agenți de vânzări, ce fac comerț ambulant cu diverse mărunțișuri și se ceartă continuu.
Purtând publicul într-o drumeție caleidoscopică prin mai multe destine umane, cei doi inspiră în aceeași măsură ilaritate și solemnitate. Este o călătorie care dezvăluie frumusețea momentelor singulare, umorul și tragedia ascunsă în noi, grandoarea vieții, precum și fragilitatea fundamentală a omenirii.
Vorbind despre film, Andersson spune: „În ultimele mele două filme am îndrăznit să părăsesc realismul și naturalismul, intrând pe teritoriul esteticii abstracte. Această ambiție reflectă curentul artistic Noua Obiectivitate, care a cuprins Germania în anii 1920. Amestecul lor de realitate și fantezie a dus la un fel de super-realism, o ambiție pe care o am, de asemenea, pentru «A Pigeon Sat on a Branch…», în care abstractizarea urmează să fie condensată, purificată, și simplificată; secvențele trebuie să apară curățate, ca amintirile și visele. Narațiunea nonlineară a Odiseei, o lucrare ce are o profunzime unică și impunătoare, este o sursă de inspirație pentru acest film. Natura și conținutul epice ale filmului fac referire la bogăția tematică și contextuală a Odiseei. Călătoria din «A Pigeon Sat on a Branch…» va implica aspecte nenumărate ale existenței, ale realitătii și timpului”.
Pe de altă parte, după succesul impresionant avut anul trecut, programul dedicat filmelor-dans revine la BIEFF, de această dată în parteneriat cu unul dintre cele mai importante festivaluri europene de film coregrafic CINEDANS – Dance on Screen Festival Amsterdam.
Astfel, cinematograful și dansul fuzionează în șapte scurtmetraje, în care corpul uman devine sinonim cu emoția, un mijloc de definire a propriei identități, de revendicare a spațiului urban, o expresie a dragostei și a comunității.
Scurtmetrajele care vor putea fi văzute anul acesta la BIEFF sunt „I am the Only”, care spune povestea maturizării unui băiat în contextul unei relații problematice dintre el și familia lui, „Intrinsic Moral Evil”, care urmărește doi barbați ce intră într-un joc, trupurile lor atrăgându-se și respingându-se printr-o senzualitate sinuoasă, „Flight of Life”, care privește către un cuplu tânăr ce ia micul dejun împreună și se îndreaptă, șofând pe coasta unui munte, spre o petrecere.
De asemenea, vor fi proiectate scurtmetrajele „Between Entrance and Exit”, ce prezintă viața ca pe o casă bântuită, abandonată, „Horizon”, care aduce o perspectivă proaspătă asupra rolului spațiului urban, „Cinedans, Slow”, un performance care prezintă organismul uman dezarmat, înconjurat de jungla orașului, „The Ginger Connection”, un film despre outsiders și despre sentimentul de apartenență dintre oamenii roșcati.
Cea de-a cincea ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București (BIEFF) va avea loc în perioada 10 – 14 decembrie, la CinemaPRO și Cinema „Elvira Popescu” din București.
BIEFF este susținut de Centrul Național al Cinematografiei, Institutul Cultural Român, Universitatea Națională de Arte, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, Forumul Cultural Austriac, Goethe-Institut, Institutul Francez, Centrul Ceh, Institutul Balassi, Institutul Italian de Cultură „Vito Grasso”, Institutul Cervantes, Programul Statul de Drept Europa de Sud-Est al Fundației Konrad Adenauer, Ambasada Suediei, Ambasada Finlandei, Ambasada Israelului, Accion Cultural Española, German Films, Dacia, ABIS Studio, NouMax, Cinelabs, Book4travel, Centrul Național al Dansului București, Galateca.